Vodič kroz pneumatike

RAZVOJ OZNAKA NA KAMIONSKIM PNEUMATICIMA OD LIPNJA 2012.
Pneumatici MICHELIN dobivaju, istovremeno s poboljšanjima, nove oznake koje olakšavaju čitanje informacija o proizvodima.
Ove nove oznake podijeljene u u tri područja:
- Oznaka MICHELIN: jamstvo autentičnosti proizvoda.
- Serija pneumatika: identifikacija vrste uporabe.
- Dimenzije i položaj pneumatika: položaj na vozilu.
Ove oznake pojednostavljuju prepoznavanje proizvoda i načina na koji se koriste. Oznaka položaja na osovinama olakšava uporabu u radionicama.
Obnovljene gume također dobivaju ove nove oznake prilikom obnove.
Nazivi Michelinovih pneumatika
Danas se pneumatici MICHELIN nazivaju na sljedeći način:
Ti nazivi razvijaju se prema novim inačicama koje pomažu pri prepoznavanju uvjeta upotrebe pneumatika: nazivi se pojavljuju istodobno s inovacijama na proizvodima, kao u slučaju zamjene pneumatika MICHELIN XTE 2 pneumatikom MICHELIN X® MULTI™ T:
U nekim slučajevima nazivi proizvoda sadrže i opciju koja označava dodatnu pogodnost proizvoda koja odgovara specifičnim očekivanjima prijevoznika. Na primjer:
* ovaj proizvod ne postoji. Informacija služi samo kao primjer.
OPCIJE
ENERGY™: štednja goriva
GRIP : prianjanje u svim godišnjim dobima
WINTER : zimski uvjeti
ICEGRIP : prianjanje na ledu
HD : ojačana karkasa
HL : značajnije opterećenje
Ova lista može se proširiti pri razvoju proizvoda.
Provjerite pojedinosti
- Mjesto za mjerenje istrošenosti
- PICTO ilustracija serije
- LOGO serije
- DOT prema tvorničkom kodu i datumu proizvodnje pneumatika (tjedan + godina)
- Regroovable: Pneumatik s mogućnosti obnavljanja gaznog sloja
-
Oznaka dimenzija:
Presjek pneumatika u mm
Serija: Odnos visine i presjeka x 100
R: Radijalna struktura
Unutrašnji promjer
-
Oznake kapaciteta opterećenja i oznaka brzine
Položaj pojedine točke ovisno o dimenziji - Crtež s položajem pneumatika
- Tubeless: monitiranje bez zračne komore
- Slovo koje označava položaj pneumatika
- Logo marke MICHELIN
- Homologacijski kod u Europi
- Oznaka M + S, kategorija uporabe
Oznake brzine
OZNAKE BRZINE | Brzina u km/h |
---|---|
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
OZNAKE BRZINE | Brzina u km/h |
---|---|
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
OZNAKE BRZINE | Brzina u km/h |
---|---|
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
Oznake kapaciteta opterećenja
OZNAKE | Opterećenje u kg |
---|---|
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
OZNAKE | Opterećenje u kg |
---|---|
120 | 1400 |
121 | 1450 |
122 | 1500 |
123 | 1550 |
124 | 1600 |
125 | 1650 |
126 | 1700 |
127 | 1750 |
128 | 1800 |
129 | 1850 |
130 | 1900 |
131 | 1950 |
132 | 2000 |
133 | 2060 |
134 | 2120 |
135 | 2180 |
136 | 2240 |
137 | 2300 |
138 | 2360 |
139 | 2430 |
OZNAKE | Opterećenje u kg |
---|---|
140 | 2500 |
141 | 2575 |
142 | 2650 |
143 | 2725 |
144 | 2800 |
145 | 2900 |
146 | 3000 |
147 | 3075 |
148 | 3150 |
149 | 3250 |
150 | 3350 |
151 | 3350 |
152 | 3550 |
153 | 3650 |
154 | 3750 |
155 | 3875 |
156 | 4000 |
157 | 4125 |
158 | 4250 |
159 | 4375 |
OZNAKE | Opterećenje u kg |
---|---|
160 | 4500 |
161 | 4625 |
162 | 4750 |
163 | 4875 |
164 | 5000 |
165 | 5150 |
166 | 5300 |
167 | 5450 |
168 | 5600 |
169 | 5800 |
170 | 6000 |
171 | 6150 |
172 | 6300 |
173 | 6500 |
174 | 6700 |
175 | 6900 |
176 | 7100 |
177 | 7300 |
178 | 7500 |
179 | 7750 |
Rizik od preopterećenja
Uporaba pneumatika izvan nominalnog opterećenja navedenog na pneumatiku može dovesti do nepopravljivog oštećenja strukture pneumatika te rezultirati opasnim puknućem.
Odabir odgovarajućih kamionskih pneumatika - važna faza
Michelin za kamione nudi veliki raspon mogućnosti, pri čemu pneumatike prilagođava različitim vrstama vozila, cesta i tereta. Uz istovremeno poštivanje zakonskih i tehničkih odredbi, Michelin vam pomaže pri odabiru i postavljanju.
Upozorenja i mjere opreza za uporabu
Poštujte zakonske odredbe koje su na snazi u vašoj zemlji i odabir opreme koju propisuju dizajneri i proizvođači vozila: dimenzije, oznake tereta, ograničenja brzine, strukturu... U slučaju modifikacija na izvornoj opremi, provjerite odredbe na snazi u vašoj državi. U nekim državama, vozilo koje je na takav način modificirano mora dobiti odobrenje nadležnog tijela.
Uzmite u obzir različite uvjete uporabe. Pri potrazi za pneumatikom koji najbolje odgovara vašim potrebama u obzir uzmite svoja očekivanja (duga putovanja, zimska vožnja, ekstremni uvjeti...).
Polovne ili korištene pneumatike neka provjeri stručnjak prije nego ih postavite kako biste zajamčili sigurnost i poštivanje odredbi na snazi.
Na istu osovinu preporučuje se postavljanje pneumatika usporedive namjene. Neke zakonske odredbe određuju maksimalni razmak. Ovisno o državi, obvezno je ili se izričito preporuča postavljanje pneumatike iste dubine utora na istu osovinu.
Nikada nemojte koristiti pneumatik izvan tehničkih karakteristika za koje je odobren. Neka značajna ili neuobičajena geometrijska podešenja vozila mogu utjecati na performanse kamionskih pneumatika.
Kriva uporaba ili krivi izbor kamionskih pneumatika može doprinijeti trošenju nekih mehaničkih dijelova.
Odabir ispravnog „kamionskog” pneumatika u 3 koraka
Postoje tri glavna tipa osovina na kamionskim vozilima: upravljačka osovina, pogonska osovina i osovina priključnih vozila.
Za potpuno sigurnu vožnju i optimizaciju isplativosti, poštujte određene kriterije pri izboru.
3 koraka:
Određivanje uporabe pneumatika
Odaberite između 6 serija pneumatika MICHELIN za kamione. Svaka serija odgovara različitim potrebama i načinima korištenja prijevoznika.
Određivanje ispravnih dimenzija pneumatika
Maksimalno opterećenje osovine određuje dizajner vozila u skladu sa zakonskim odredbama na snazi. Opremanje navedene osovine s pneumaticima koji mogu podnijeti veće opterećenje nije dopušteno.
Svaka dimenzija kamionskih guma odgovara određenom kotaču ili kotačima (veličina naplatka): provjerite „Standart Manuel” na stranici ETRTO i/ili preporuke konstruktora.
Pneumatik nikada ne postavljajte na neodgovarajući naplatak: postoji rizik od oštećenja kotača i/ili pneumatika, neodgovarajuće dodirne površine s tlom, nepravilnog rada karkase koji utječe na sigurnost, ponašanje, prianjanje i trajanje kamionskih pneumatika.
Odabir odgovarajućih profila
Poštujte odredbe za odabir profila kamionskih pneumatika ovisno o poziciji na osovinama vozila.
Za opremanje upravljačke osovine potrebno je:
- koristiti isključivo profile s oznakom „F” ili „Z”
- nikada ne koristiti profile s oznakom „T” na upravljačkim osovinama *
Za opremanje pogonske osovine potrebno je koristiti profile s oznakon „D” Za opremanje osovine priključnih vozila potrebno je koristiti profile s oznakom „T”
* Michelin nije odgovoran za posljedice štete pri vožnji ako se ne poštuje ove preporuke.
*Sloj ovih pneumatika namijenjen je isključivo za uporabu na osovinama priključnih vozila te nisu osmišljene niti predviđene za postavljanje na pogonske osovine motornih vozila. Michelin nije odgovoran za posljedice štete pri vožnji koja ne poštuje ove preporuke.
Za opremanje upravljačke osovine potrebno je:
Koristiti isključivo profile s oznakom „F” ili „Z”. Ti su profili osmišljeni i predviđeni kako bi odgovarali opterećenjima pri vožnji specifičnim za upravljačke osovine motornih vozila: dinamičko opterećenje, kutovi geometrije osovina, pojačani koeficijent kilometraže itd.
Za opremanje pogonske osovine potrebno je:
Koristiti isključivo profile s oznakom „D” ili „Z”. Profili „D” osmišljeni su kako bi odgovarali opterećenjima pri vožnji specifičnim za pogonske osovine: prijenos okretnog momenta motora i kočenja, postavljanje u paru, najjače opterećenje osovine pri vožnji itd. Pneumatici s profilima „Z” mogu se postavljati na pogonske osovine, no utjecaj na performanse koje trebaju odgovarati zahtjevima te osovine bit će optimalan s profilima „D”. U nekim slučajevima, profili „Z” mogu se optimizirati za uporabu na pogonskoj osovini, primjerice za gradsku vožnju.
Za opremanje osovine priključnih vozila potrebno je:
Koristiti isključivo profile „T” ili „Z”. Ti profili osmišljeni su kako bi odgovarali opterećenjima pri vožnji specifičnim za osovine priključnih vozila: statičko i dinamičko opterećenje, klizanje, pojačani koeficijent kilometraže na centralnim osovinama itd. Pneumatici s oznakama „T” sadrže oznake opterećenja i brzine prilagođene osovini priključnih vozila (prikolica ili poluprikolica). Pri postavljanju pneumatika s profilima „Z” provjerite jesu li simboli opterećenja i brzine prilagođeni potrebama osovine. Pneumatici MICHELIN s profilima „T” u Europi nose oznaku „FRT” (Free Rolling Tyre), prema normama ETRTO, te se profili „T” nikada ne smiju koristiti na upravljačkim ili pogonskim osovinama.
Oznaka FRT:
Oznaka FRT objašnjava se u odredbi 54: „Oznaka 3.1.15”. Navođenje oznake „FRT” (en. Pneumatik sa slobodnim okretanjem) odnosi se na pneumatike osmišljene posebno za osovine priključnih vozila (pneumatici za vučne osovine). Odredba se primjenjuje na sve nove pneumatike koji se koriste u Europi: to znači da su pneumatici s oznakom FRT homologirani isključivo za postavljanje na osovine priključnih vozila i ne smiju se postavljati na druge vrste osovina. Michelin isto tako koristi oznaku FRT na pneumaticima MICHELIN Remix. Michelin nije odgovoran za posljedice štete pri vožnji koja ne poštuje ove preporuke.
Sile koje pružaju otpor kretanju
Da bismo se kretali, potrebna je energija. Radi smanjenja potrošnje goriva, potrebno je smanjiti utjecaj sila koje pružaju otpor kretanju vozila (gravitacija povezana s težinom vozila, otpor zraka, mehaničko trenje). Otpor kotrljanja pneumatika često se podcjenjuje, a zaslužan je za trećinu potrošenog goriva.
Aerodinamična putanja, gravitacija i inercija
Mehaničko trenje i performanse motora
Otpor pneumatika
Kotač, sigurnosni čimbenik
Kotač je sigurnosni element vozila jer:
|
|
Obratite se proizvođaču naplataka i kotača kako biste se uvjerili da naplatak i kotač imaju dovoljnu otpornost za planiranu uporabu. *
* source ETRTO
Oznake kotača
Kotač sa zaštićenim ventilom
Kako biste izbjegli oštećenje ventila (kada neki objekt probuši kotač), Michelin preporučuje uporabu Kotača sa zaštićenim ventilom (Kotač ALV).
Ventil se nalazi s vanjske strane diska.
Kotač ALVVentil je pričvršćen. |
Klasični kotačPostoji opasnost ako se kamenčić uglavi između diska i stezaljke kočnice |
|
|
Reverzibilni kotač
Opremljen ventilom s dva otvora, reverzibilni kotač namijenjen je poluprikolicama i prikolicama jer u slučaju potrebe omogućuje okretanje cjeline pneumatik/kotač.
Reverzibilni kotač (REV)
Kotač X-One
Cjelina kotač + pneumatik X-One podnosi 130 kg više tereta i smanjuje potrošnju za 1,5 %
Kotači u paru |
Kotač X ONE |
|
|
Kotači u paru (prikaz) 2 kotača 22,5 x 9,00 za pneumatik 315/70 R 22,5 2 kotača 22,5 x 7,50 za pneumatik 275/70 R 22,5 |
Roues X-One (prikaz) 1 kotač 22,5 x 17.00 za pneumatik 495/45 R 22,5 1 kotač 22,5 x 15.00 za pneumatik 455/45 R 22,5 |
Postavljanje kotača
- Koristite dijelove za pričvršćivanje koje je predvidio konstruktor (osovine, vijke...)
- Pridržavajte se okretnog momenta uvrtanja koji preporučuje konstruktor vozila ili osovine (SR)
- Pridržavajte se redoslijeda uvrtanja prikazanog na crtežu
- Uvijek dovršite uvrtanje pomoću momentnog ključa ili eventualno pomoću alata koji je predvidio konstruktor vozila
- Za uvrtanje možete koristiti i zračni pištolj pod uvjetom da koristite torzioni nasadni ključ
- Obvezno provjerite zategnutost vijaka nakon 50 km te nakon sljedećih 100 km, a zatim u redovnim vremenskim intervalima