Savjeti

Vodič kroz pneumatike

RAZVOJ OZNAKA NA KAMIONSKIM PNEUMATICIMA OD LIPNJA 2012.

Pneumatici MICHELIN dobivaju, istovremeno s poboljšanjima, nove oznake koje olakšavaju čitanje informacija o proizvodima.

Ove nove oznake podijeljene u u tri područja:

  • Oznaka MICHELIN: jamstvo autentičnosti proizvoda.
  • Serija pneumatika: identifikacija vrste uporabe.
  • Dimenzije i položaj pneumatika: položaj na vozilu.

Ove oznake pojednostavljuju prepoznavanje proizvoda i načina na koji se koriste. Oznaka položaja na osovinama olakšava uporabu u radionicama.

Obnovljene gume također dobivaju ove nove oznake prilikom obnove.

Nazivi Michelinovih pneumatika

Danas se pneumatici MICHELIN nazivaju na sljedeći način:

appellation1

Ti nazivi razvijaju se prema novim inačicama koje pomažu pri prepoznavanju uvjeta upotrebe pneumatika: nazivi se pojavljuju istodobno s inovacijama na proizvodima, kao u slučaju zamjene pneumatika MICHELIN XTE 2 pneumatikom MICHELIN X® MULTI™ T:

appellation2

U nekim slučajevima nazivi proizvoda sadrže i opciju koja označava dodatnu pogodnost proizvoda koja odgovara specifičnim očekivanjima prijevoznika. Na primjer:

appellation3

* ovaj proizvod ne postoji. Informacija služi samo kao primjer.

OPCIJE 
ENERGY™: štednja goriva 
GRIP : prianjanje u svim godišnjim dobima
WINTER : zimski uvjeti 
ICEGRIP : prianjanje na ledu
HD : ojačana karkasa 
HL : značajnije opterećenje
Ova lista može se proširiti pri razvoju proizvoda.

Provjerite pojedinosti

  • Mjesto za mjerenje istrošenosti
  • PICTO ilustracija serije
  • LOGO serije
  • DOT prema tvorničkom kodu i datumu proizvodnje pneumatika (tjedan + godina)
  • Regroovable: Pneumatik s mogućnosti obnavljanja gaznog sloja
  • Oznaka dimenzija:
    Presjek pneumatika u mm
    Serija: Odnos visine i presjeka x 100
    R: Radijalna struktura
    Unutrašnji promjer
  • Oznake kapaciteta opterećenja i oznaka brzine
    Položaj pojedine točke ovisno o dimenziji
  • Crtež s položajem pneumatika
  • Tubeless: monitiranje bez zračne komore
  • Slovo koje označava položaj pneumatika
  • Logo marke MICHELIN
  • Homologacijski kod u Europi
  • Oznaka M + S, kategorija uporabe

Oznake brzine

OZNAKE BRZINE Brzina u km/h
D 65
E 70
F 80
G 90
OZNAKE BRZINE Brzina u km/h
J 100
K 110
L 120
M 130
OZNAKE BRZINE Brzina u km/h
N 140
P 150
Q 160
R 170

Oznake kapaciteta opterećenja

OZNAKE Opterećenje u kg
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
OZNAKE Opterećenje u kg
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
127 1750
128 1800
129 1850
130 1900
131 1950
132 2000
133 2060
134 2120
135 2180
136 2240
137 2300
138 2360
139 2430
OZNAKE Opterećenje u kg
140 2500
141 2575
142 2650
143 2725
144 2800
145 2900
146 3000
147 3075
148 3150
149 3250
150 3350
151 3350
152 3550
153 3650
154 3750
155 3875
156 4000
157 4125
158 4250
159 4375
OZNAKE Opterećenje u kg
160 4500
161 4625
162 4750
163 4875
164 5000
165 5150
166 5300
167 5450
168 5600
169 5800
170 6000
171 6150
172 6300
173 6500
174 6700
175 6900
176 7100
177 7300
178 7500
179 7750
 

Rizik od preopterećenja 

Uporaba pneumatika izvan nominalnog opterećenja navedenog na pneumatiku može dovesti do nepopravljivog oštećenja strukture pneumatika te rezultirati opasnim puknućem.

Odabir odgovarajućih kamionskih pneumatika - važna faza

Michelin za kamione nudi veliki raspon mogućnosti, pri čemu pneumatike prilagođava različitim vrstama vozila, cesta i tereta. Uz istovremeno poštivanje zakonskih i tehničkih odredbi, Michelin vam pomaže pri odabiru i postavljanju.

Upozorenja i mjere opreza za uporabu

Poštujte zakonske odredbe koje su na snazi u vašoj zemlji i odabir opreme koju propisuju dizajneri i proizvođači vozila: dimenzije, oznake tereta, ograničenja brzine, strukturu... U slučaju modifikacija na izvornoj opremi, provjerite odredbe na snazi u vašoj državi. U nekim državama, vozilo koje je na takav način modificirano mora dobiti odobrenje nadležnog tijela.

Uzmite u obzir različite uvjete uporabe. Pri potrazi za pneumatikom koji najbolje odgovara vašim potrebama u obzir uzmite svoja očekivanja (duga putovanja, zimska vožnja, ekstremni uvjeti...).

Polovne ili korištene pneumatike neka provjeri stručnjak prije nego ih postavite kako biste zajamčili sigurnost i poštivanje odredbi na snazi.

Na istu osovinu preporučuje se postavljanje pneumatika usporedive namjene. Neke zakonske odredbe određuju maksimalni razmak. Ovisno o državi, obvezno je ili se izričito preporuča postavljanje pneumatike iste dubine utora na istu osovinu.

Nikada nemojte koristiti pneumatik izvan tehničkih karakteristika za koje je odobren. Neka značajna ili neuobičajena geometrijska podešenja vozila mogu utjecati na performanse kamionskih pneumatika.

Kriva uporaba ili krivi izbor kamionskih pneumatika može doprinijeti trošenju nekih mehaničkih dijelova.

Odabir ispravnog „kamionskog” pneumatika u 3 koraka

Postoje tri glavna tipa osovina na kamionskim vozilima: upravljačka osovina, pogonska osovina i osovina priključnih vozila.

Essieux

Za potpuno sigurnu vožnju i optimizaciju isplativosti, poštujte određene kriterije pri izboru.

3 koraka:

Određivanje uporabe pneumatika

Odaberite između 6 serija pneumatika MICHELIN za kamione. Svaka serija odgovara različitim potrebama i načinima korištenja prijevoznika. 

Određivanje ispravnih dimenzija pneumatika

 Maksimalno opterećenje osovine određuje dizajner vozila u skladu sa zakonskim odredbama na snazi. Opremanje navedene osovine s pneumaticima koji mogu podnijeti veće opterećenje nije dopušteno.

 Svaka dimenzija kamionskih guma odgovara određenom kotaču ili kotačima (veličina naplatka): provjerite „Standart Manuel” na stranici ETRTO i/ili preporuke konstruktora.

 Pneumatik nikada ne postavljajte na neodgovarajući naplatak: postoji rizik od oštećenja kotača i/ili pneumatika, neodgovarajuće dodirne površine s tlom, nepravilnog rada karkase koji utječe na sigurnost, ponašanje, prianjanje i trajanje kamionskih pneumatika.

Odabir odgovarajućih profila

Poštujte odredbe za odabir profila kamionskih pneumatika ovisno o poziciji na osovinama vozila.

 Za opremanje upravljačke osovine potrebno je:

  • koristiti isključivo profile s oznakom „F” ili „Z”
  • nikada ne koristiti profile s oznakom „T” na upravljačkim osovinama *

 Za opremanje pogonske osovine potrebno je koristiti profile s oznakon „D”  Za opremanje osovine priključnih vozila potrebno je koristiti profile s oznakom „T”

* Michelin nije odgovoran za posljedice štete pri vožnji ako se ne poštuje ove preporuke.

Essieux-camion

*Sloj ovih pneumatika namijenjen je isključivo za uporabu na osovinama priključnih vozila te nisu osmišljene niti predviđene za postavljanje na pogonske osovine motornih vozila. Michelin nije odgovoran za posljedice štete pri vožnji koja ne poštuje ove preporuke.

Za opremanje upravljačke osovine potrebno je:
 Koristiti isključivo profile s oznakom „F” ili „Z”. Ti su profili osmišljeni i predviđeni kako bi odgovarali opterećenjima pri vožnji specifičnim za upravljačke osovine motornih vozila: dinamičko opterećenje, kutovi geometrije osovina, pojačani koeficijent kilometraže itd.

Za opremanje pogonske osovine potrebno je:
 Koristiti isključivo profile s oznakom „D” ili „Z”. Profili „D” osmišljeni su kako bi odgovarali opterećenjima pri vožnji specifičnim za pogonske osovine: prijenos okretnog momenta motora i kočenja, postavljanje u paru, najjače opterećenje osovine pri vožnji itd. Pneumatici s profilima „Z” mogu se postavljati na pogonske osovine, no utjecaj na performanse koje trebaju odgovarati zahtjevima te osovine bit će optimalan s profilima „D”. U nekim slučajevima, profili „Z” mogu se optimizirati za uporabu na pogonskoj osovini, primjerice za gradsku vožnju.

Za opremanje osovine priključnih vozila potrebno je:
 Koristiti isključivo profile „T” ili „Z”. Ti profili osmišljeni su kako bi odgovarali opterećenjima pri vožnji specifičnim za osovine priključnih vozila: statičko i dinamičko opterećenje, klizanje, pojačani koeficijent kilometraže na centralnim osovinama itd. Pneumatici s oznakama „T” sadrže oznake opterećenja i brzine prilagođene osovini priključnih vozila (prikolica ili poluprikolica). Pri postavljanju pneumatika s profilima „Z” provjerite jesu li simboli opterećenja i brzine prilagođeni potrebama osovine. Pneumatici MICHELIN s profilima „T” u Europi nose oznaku „FRT” (Free Rolling Tyre), prema normama ETRTO, te se profili „T” nikada ne smiju koristiti na upravljačkim ili pogonskim osovinama.

Oznaka FRT:
 Oznaka FRT objašnjava se u odredbi 54: „Oznaka 3.1.15”. Navođenje oznake „FRT” (en. Pneumatik sa slobodnim okretanjem) odnosi se na pneumatike osmišljene posebno za osovine priključnih vozila (pneumatici za vučne osovine). Odredba se primjenjuje na sve nove pneumatike koji se koriste u Europi: to znači da su pneumatici s oznakom FRT homologirani isključivo za postavljanje na osovine priključnih vozila i ne smiju se postavljati na druge vrste osovina. Michelin isto tako koristi oznaku FRT na pneumaticima MICHELIN Remix. Michelin nije odgovoran za posljedice štete pri vožnji koja ne poštuje ove preporuke.

NOSEĆA KARKASA

NOSEĆA KARKASA

AMORTIZIRAJUĆA BOČNICA

AMORTIZIRAJUĆA BOČNICA

ŠIRINA RUBA PNEUMATIKA

ŠIRINA RUBA PNEUMATIKA

VODEĆE TKANINE KRUNSKIH POJASEVA

VODEĆE TKANINE KRUNSKIH POJASEVA

GUMA OTPORNA NA TROŠENJE

GUMA OTPORNA NA TROŠENJE

Sile koje pružaju otpor kretanju

Da bismo se kretali, potrebna je energija. Radi smanjenja potrošnje goriva, potrebno je smanjiti utjecaj sila koje pružaju otpor kretanju vozila (gravitacija povezana s težinom vozila, otpor zraka, mehaničko trenje). Otpor kotrljanja pneumatika često se podcjenjuje, a zaslužan je za trećinu potrošenog goriva.

Aerodinamična putanja, gravitacija i inercija

resistance_01

Mehaničko trenje i performanse motora

resistance_02

Otpor pneumatika

resistance_03

Kotač, sigurnosni čimbenik

Kotač je sigurnosni element vozila jer:

  • Zajedno s pneumatikom osigurava nepropusnost
  • Podnosi teret
  • Omogućuje uštedu goriva
  • Prenosi silu
  • Pomaže pri odvodnji topline
  • Pridonosi masi vozila
  • Pridonosi estetskom izgledu vozila
roue2

Obratite se proizvođaču naplataka i kotača kako biste se uvjerili da naplatak i kotač imaju dovoljnu otpornost za planiranu uporabu. *

* source ETRTO

Oznake kotača

Innovations_Roue_a_Valve_V0R3_decoupe_01

Kotač sa zaštićenim ventilom

Kako biste izbjegli oštećenje ventila (kada neki objekt probuši kotač), Michelin preporučuje uporabu Kotača sa zaštićenim ventilom (Kotač ALV).

Ventil se nalazi s vanjske strane diska.

Kotač ALV

 Ventil je pričvršćen.

Klasični kotač

 Postoji opasnost ako se kamenčić uglavi između diska i stezaljke kočnice

roue_alv
roue_classique_ilv

Reverzibilni kotač

Opremljen ventilom s dva otvora, reverzibilni kotač namijenjen je poluprikolicama i prikolicama jer u slučaju potrebe omogućuje okretanje cjeline pneumatik/kotač.

Reverzibilni kotač (REV)

roue_reversible

Kotač X-One

Cjelina kotač + pneumatik X-One podnosi 130 kg više tereta i smanjuje potrošnju za 1,5 %

Kotači u paru

Kotač X ONE

Roues-jumelees
Roue-X-One

Kotači u paru (prikaz)

2 kotača 22,5 x 9,00 za pneumatik 315/70 R 22,5

2 kotača 22,5 x 7,50 za pneumatik 275/70 R 22,5

Roues X-One (prikaz)

1 kotač 22,5 x 17.00 za pneumatik 495/45 R 22,5

1 kotač 22,5 x 15.00 za pneumatik 455/45 R 22,5

Postavljanje kotača

Innovations_Roue_a_Valve
  • Koristite dijelove za pričvršćivanje koje je predvidio konstruktor (osovine, vijke...)
  • Pridržavajte se okretnog momenta uvrtanja koji preporučuje konstruktor vozila ili osovine (SR)
  • Pridržavajte se redoslijeda uvrtanja prikazanog na crtežu
  • Uvijek dovršite uvrtanje pomoću momentnog ključa ili eventualno pomoću alata koji je predvidio konstruktor vozila
  • Za uvrtanje možete koristiti i zračni pištolj pod uvjetom da koristite torzioni nasadni ključ
  • Obvezno provjerite zategnutost vijaka nakon 50 km te nakon sljedećih 100 km, a zatim u redovnim vremenskim intervalima