Savjeti

Pravni vodič

Što je zabranjeno postavljati na istu osovinu?

Na istu osovinu zabranjeno je, u jednom redu ili u paru, postavljati kamionske pneumatike:

  • različitih proizvođača,
  • različitih dimenzija,
  • različitih kategorija uporabe za cestovne, posebne ili zimske pneumatike (s oznakom M+S). Važnu ulogu ima kategorija uporabe, a ne utori pneumatika (uzorak),
  • različitih struktura (radijalne ili dijagonalne),
  • različitih oznaka brzine,
  • različitih oznaka kapaciteta opterećenja.

Sigurno postavljanje

Na istu osovinu mogu se postavljati pneumatici različitih utora ako su:

  • od istog proizvođača,
  • istih dimenzija,
  • iste strukture,
  • iste kategorije za uporabu,
  • s istom oznakom brzine,
  • i s istim oznakama kapaciteta opterećenja.

Michelin preporučuje da na istu osovinu postavite pneumatike identične strukture ili, ako to nije moguće, da zajedno sparite pneumatike iste strukture.

Trošenje pneumatika

Dubina glavnih utora na četiri jednako podijeljene točke na opsegu pneumatika ne smije iznositi manje od jednog milimetra na dvije ili više točki od ukupnih četiri.

usure

Prema članu 314-1 Zakona o cestovnom prometu, jasno je određeno da:

  • pneumatici, izuzevši one koji se koriste na opremi za javne radove, moraju na čitavom svojem gaznom sloju imati vidljive utore;
  • niti jedan sloj ne smije se vidjeti na površini ili na dnu utora pneumatika;
  • pneumatici na bočnoj stjenci ne smiju imati duboke ogrebotine.

Kontrola trošenja

Kontrola trošenja mora se uvijek izvršiti na više mjesta na pneumatiku.

Ta kontrola može se izvršiti pomoću mjerača dubine ili promatranjem znakova istrošenosti na gazećem sloju koji su na bočnoj stjenci označeni simbolom, kada ti znakovi postoje.

Ako je dosegnuta pravna ili tehnička granica istrošenosti, pneumatik se mora ukloniti i zamijeniti.

Obratite se stručnjaku u slučaju neuobičajenog trošenja ili različitog trošenja pneumatika na istoj osovini.

Postavljanje pneumatika sa narezanim gaznim slojem

U Francuskoj, prema članku 4. Zakona o cestovnom prometu (od 24.10.1994.), dopušteno je postavljanje pneumatika s narezanim gaznim slojem na prednji i na stražnji dio vozila mase veće od 3,5 tona, uključujući i na vozila za prijevoz osoba ili opasnih tvari…

 

Postavljanje obnovljenih pneumatika

Novom odlukom od 16. siječnja 2004. jasno se navode sljedeća pravila postavljanja provjerenih obnovljenih pneumatika primjenom odredbe br. 109:

Postavljanje istovjetnih obnovljenih pneumatika na istu osovinu:

Karakteristike obnovljenih kamionskih pneumatika koje moraju biti identične:

  • marka izvršitelja obnavljanja,
  • dimenzije pneumatika,
  • struktura pneumatika,
  • oznaka brzine i oznake opterećenja pneumatika,
  • ista kategorija uporabe pneumatika.

ZABRANJENO je na istu osovinu postavljati obnovljene pneumatike različitih izvršitelja obnove, neovisno o proizvođaču karkase.

DOPUŠTENO je postavljati obnovljene pneumatike istog izvršitelja obnavljanja, neovisno o proizvođaču karkase.

Kombinirano postavljanje (novi/obnovljeni) na osovinu:

KOMBINIRANO postavljanje na istu osovinu nije dozvoljeno osim ako su:

  • Izvršitelj obnavljanja i proizvođač novih pneumatika isti.
  • Marke karkasa iste (novih i obnovljenih).
  • Tehničke karakteristike obnovljenih i novih pneumatika na istoj osovini moraju biti identične:
    • marka karkase i izvršitelja obnavljanja,
    • dimenzije pneumatika,
    • struktura (radijalna/dijagonalna),
    • oznaka brzine i oznake opterećenja pneumatika,
    • uvjeti uporabe (cestovna, svi tereni, snijeg - oznaka M+S).
schema-legende

Francuski zakon ne spominje UTORE pneumatika. Stoga je moguće postaviti protektirane pneumatike, ili nove, različitih dubina utora na istu osovinu. Michelin ne preporučuje postavljanje te vrste.

Pneumatici MICHELIN Remix® osmišljeni su i proizvedeni za uporabu na pogonskim i na osovinama za priključna vozila. Ne preporučamo postavljanje pneumatika MICHELIN Remix® na prvu upravljačku osovinu motornih vozila.

Pažnja: uvjeti uporabe pojedinih profila moraju biti isti: provjerite oznaku M+S. Michelin je proizvođač novih i obnovljenih kamionskih pneumatika. Obnavljanje MICHELIN (postupak REMIX ili RCX) vrši se isključivo na karkasama MICHELIN. Stoga se obnovljeni pneumatici MICHELIN mogu postavljati na istu osovinu kao i novi pneumatici MICHELIN.

Popravak pneumatika

Tijekom vijeka trajanja, pneumatik je podložan velikoj količini napora i može se oštetiti na razne načine.

Opasno je zanemariti bilo kakvo oštećenje pneumatika. Kamionski pneumatici MICHELIN mogu se u nekim slučajevima popravljati: ta mogućnost predviđena je tijekom njihove izrade.

Neka oštećenja ne mogu se popraviti.

Popravak pneumatika može izvršiti za to obučena i kvalificirana osoba. Osoba koja popravlja uvijek je jedina odgovorna za ispravnost i kvalitetu rada na pneumatiku.

Prije popravljanja stručnjak ga obvezno mora demontirati s naplatka i detaljno pregledati unutrašnju i vanjsku površinu pneumatika.

Vijek trajanja pneumatika

Pneumatici se sastoje od različitih vrsta materijala i elemenata čija se svojstva mijenjaju tijekom vremena. Te promjene ovise o uvjetima skladištenja (temperatura, vlažnost, položaj itd.) i uporabe (opterećenje, brzina, tlak pneumatika, stanje kotača itd.) kojima je pneumatik podložan.

Čimbenici starenja su razni i teško mjerljivi te Michelin, uz redovne kontrole koje vrši korisnik, preporučuje i redovna ispitivanja kvalificiranog stručnjaka koji će odrediti mogućnost daljnjeg korištenja pneumatika.

Takva ispitivanja moraju se održavati barem jednom godišnje, 5 godina od početka uporabe pneumatika i 8 godina od datuma proizvodnje.

Propisi za zimske uvjete vožnje za kamione

Zemlja Dubina gazećeg sloja Obveza upotrebe pneumatika sa simbolima M+S ili 3PMFS Upotreba lanaca Definicija zimskog razdoblja
Austrija 5 mm (radijalni)
6 mm (dijagonalni) 
DA
Samo pogonske osovine
Dopušteno na pneumaticima pogonske osovine, minimalno 2 mm Od 1.11. do 15.4. za kamione i od 1.11. do 15.3. za autobuse
Belgija 1,6 mm NE Dopušteno u zimskim uvjetima  
Bosna i Hercegovina 4 mm DA
Samo pogonske osovine
Ako pneumatici nemaju simbole M+S / 3PMSF, vozilo mora imati lance te lopatu i vreću pijeska Od 15.11. do 15.4.
Hrvatska 4 mm DA
Samo pogonske osovine
Dopušteno ako pneumatici nemaju simbole M+S / 3PMSF, minimalno 4 mm Definicija zimskih uvjeta: snijegom, ledom ili bljuzgom prekrivene ceste, ili vremenska prognoza za te uvjete
Republika Češka 5 mm DA
Samo pogonske osovine
Dopušteno ako pneumatici nemaju simbole M+S / 3PMSF, minimalno 6 mm. Obvezno ako je tako navedeno na prometnim znakovima Od 15.11. do 30.4. ili kada je tako navedeno na prometnim znakovima
 Danska 1 mm NE  Dopušteno   
Finska 1,6 mm NE  Dopušteno u zimskim uvjetima Pneumatici s čavlima smiju se upotrebljavati od 1.11. do 31.3. 
Francuska 1 mm NE  Dopušteno  Pneumatici s čavlima smiju se upotrebljavati od posljednje subote prije 1.11. do posljednje nedjelje u ožujku
Njemačka 1,6 mm DA
Samo pogonske osovine
Dopušteno
Ograničenje brzine 50 km/h
Definicija zimskih uvjeta: snijegom, ledom ili bljuzgom prekrivene ceste, ili vremenska prognoza za te uvjete
Grčka 2 mm na pogonskoj osovini i 1,6 mm na drugima NE Lanci su obvezni kada je to navedeno na prometnim znakovima Lanci su obvezni kada je to navedeno na prometnim znakovima
Mađarska 1,6 mm ako je dimenzija pneumatika < 750 mm, a 3 mm ako je dimenzija > 750 mm NE  Lanci su obvezni kada je to navedeno na prometnim znakovima   
Italija 1,6 mm NE  Obvezno ako pneumatici nemaju simbole M+S / 3PMSF, kada je to navedeno na prometnim znakovima  Lanci su obvezni kada je to navedeno na prometnim znakovima
Kosovo 4 mm DA
Samo pogonske osovine
Obvezno u zimskim uvjetima Definicija zimskih uvjeta: snijegom, ledom ili bljuzgom prekrivene ceste, ili vremenska prognoza za te uvjete
Luksemburg 1,6 mm DA
Samo pogonske osovine
  Definicija zimskih uvjeta: snijegom, ledom ili bljuzgom prekrivene ceste, ili vremenska prognoza za te uvjete
Makedonija 6 mm na pogonskoj osovini i 4 mm na drugima. DA
Sve osovine
Ako pneumatici nemaju simbole M+S / 3PMSF, obvezni su lanci od minimalno 4 mm i vozilo mora imati lopatu i vreću pijeska Od 15.11. do 15.3.
Crna Gora 4 mm DA Samo pogonske osovine Lanci, lopata i vreća pijeska kada su ceste prekrivene snijegom Od 1.11. do 1.4. 
Nizozemska 1,6 mm NE  NIJE dopušteno  
Norveška 5 mm DA(1)
Sve osovine, uključujući podizne
Dopušteno uz obvezu korištenja 3 do 7 pari lanaca, ovisno o broju osovina Od 15.11. do 31.3.
Poljska 1,6 mm (3 mm za autobuse) NE   Lanci su obvezni kada je to navedeno na prometnim znakovima  Lanci su obvezni kada je to navedeno na prometnim znakovima 
Portugal 1 mm NE   Lanci su obvezni kada je to navedeno na prometnim znakovima  
Rumunjska 1,6 mm DA Dopušteno na pogonskim osovinama Od 15.11. do 15.3.
Rusija 4 mm DA(1)
Sve osovine(2)
Dopušteno Referentno razdoblje je od 1.12. do 28.2. Ali nadležno tijelo smije po potrebi produljiti to razdoblje
Srbija 4 mm DA
Samo pogonske osovine
Lanci su obvezni na najmanje 2 pogonska kotača, kao i lopata Od 1.11. do 1.4.
Slovačka 3 mm DA
Samo pogonske osovine
Obvezno ako pneumatici nemaju simbole M+S / 3PMSF ili ako je to navedeno na prometnim znakovima  Od 15.11. do 31.3.
Slovenija 4 mm DA
Samo pogonske osovine
Dopušteno ako pneumatici nemaju simbole M+S / 3PMSF, minimalno 3 mm Od 15.11. do 31.3.
Španjolska 1,6 mm NE Lanci su obvezni kada je to navedeno na prometnim znakovima  Vlasti mogu obustaviti prometovanje kamiona sukladno vremenski uvjetima
Švedska 5 mm DA(1)
Pogonske osovine
Dopušteno  Od 1.11. do 1.4. 
Švicarska 1,6 mm NE  Lanci su obvezni kada je to navedeno na prometnim znakovima  
Turska 4 mm DA
Pogonske osovine(3)
Dopušteno Od 1.11. do 1.4.
HR 1 mm NE  Nije obvezno Od 1.11. do 1.4.
Druge zemlje članice EU 1,6 mm NE  Lanci su obvezni kada je to navedeno na prometnim znakovima U nekim zemljama obveza lanaca i zimskih guma može biti navedena na prometnim znakovima
(1) Pneumatici moraju biti posebnog dizajna za zimske uvjete.
(2) Na osovinama prikolice od 2015.
(3) Na osovinama prikolice ubuduće.
Navedene su informacije isključive informativne naravi i podložne su izmjenama sukladno izmjenama lokalnih zakonskih propisa.

Oznaka E2

Pneumatici koje proizvodi Michelin osmišljeni su tako da odgovaraju uvjetima vožnje specifičnim za geografska područja namijenjena njihovoj prodaji i uporabi. Za Europu, pneumatici MICHELIN moraju sadržavati oznaku E2 koja dokazuje njihovu prilagođenost europskim uvjetima vožnje u sljedećim državama:

Albanija

Njemačka

 

Andora

Austrija

Bjelarus

 

Belgija

Bosna i Hercegovina

Hrvatska

 

Danska

Španjolska

Estonija

Farski Otoci

Finska

Francuska

Gruzija

Grčka

Grenland

Mađarska

Irska

Island

Italija

Kazahstan

Latvija

Lihtenštajn

Litva

Luksemburg

Makedonija

Moldavija

Monako

Norveška

 

Nizozemska

Poljska

Portugal

Rumunjska

Ujedinjeno Kraljevstvo

 

Rusija

San Marino

Srbija

Slovačka

Slovenija

Švedska

Švicarska

Češka Republika

Ukrajina

Vatikan

Oznaka FRT

Oznaka „FRT” (napomena u odredbi 54: „Oznaka 3.1.15”) odnosi se na pneumatike namijenjene isključivo osovinama za priključna vozila (pneumatici za osovinu za vuču).

Ova odredba primjenjuje se za sve nove pneumatike koji se koriste na području EU-a: potrebno je naglasiti da se pneumatici s oznakom FRT smiju postavljati isključivo na osovine za priključna vozila i ne smiju se upotrebljavati na drugim vrstama osovina.

Michelin nije odgovoran za posljedice štetne uporabe tijekom vožnje zbog nepoštivanja ove napomene.

Obnavljanje gaznog sloja

Glavne europske odredbe

Država Ograničenja postavljanja pneumatika s obnovljenim gaznim slojem Minimalna dubina utora za teretna vozila (osim uporabe zimi)
Minimalna dubina Napomene
NJEMAČKA Zabranjeno na upravljačkim
 osovinama autobusa čija
 brzina doseže 100 km/h
1,6 mm  
AUSTRIJA Zabranjeno na svim upravljačkim
 osovinama za sve kamione
2 mm  
BELGIJA Nema 1,6 mm  
BUGARSKA Zabranjeno na svim upravljačkim
 osovinama za sve kamione
1,6 mm  
HRVATSKA Nema 1,6 mm  
DANSKA Nema 1 mm  
ŠPANJOLSKA Nema ništa  
ESTONIJA Nema 1,6 mm  
FINSKA Nema 1,6 mm  
FRANCUSKA Nema 1 mm  
GRČKA Nema 2 mm  
MAĐARSKA Zabranjeno na jednorednim
 osovinama autobusa
5 mm za autobuse s pneumaticima
 promjera > 750 mm
 3 mm za ostale autobuse
 1,6 mm za ostala vozila
 
ITALIJA Nema 1,6 mm  
LATVIJA Nema 1,6 mm  
LITVA Nema 1 mm  
LUKSEMBURG Nema 1 mm za vučna vozila
 1,6 mm za motorna
 vozila
 
NORVEŠKA Nema 1,6 mm  
NIZOZEMSKA Nema néant  
POLJSKA Zabranjeno na svim jednorednim
 osovinama autobusa čija
 brzina doseže 100 km/h
3 mm za autobuse čija
 brzina doseže 100 km/h
 1,6 mm za ostala vozila
 
PORTUGAL Nema    
RUMUNJSKA Nema 1,6 mm  
RUSIJA Zabranjeno na svim upravljačkim
osovinama svih kamiona
2 mm za autobuse
 1 mm za ostala teška vozila
 
SRBIJA Nema 2 mm  
SLOVAČKA Nema 1,6 mm  
SLOVENIJA Nema 1,6 mm  
ŠVEDSKA Nema 1,6 mm Vanjski parni pneumatici. Nema min. dubine
 osim tijekom zimskog razdoblja.
ŠVICARSKA Nema 1,6 mm  
ČEŠKA Zabranjeno za sve upravljačke
osovine autobusa
1,6 mm  
TURSKA Nema 1,6 mm  
UJEDINJENO
KRALJEVSTVO
Nema 1 mm  
UKRAJINA Zabranjeno na svim upravljačkim
 osovinama kamiona
2 mm za autobuse
 1 mm za ostala teška vozila